Pastor emeritus
Mads-Bjørn er en ivrig klummeskriver, der lader fantasien udfolde sig frit. Han
husker de mange mennesker, han har mødt, fordi han ejer et sjældent socialt
gen. Han interesserer sig for talrige emner, og når han går dybt ind i et emne,
formår han at delagtiggøre andre i det, så læseren føler sig oplyst. Et langt
liv med mange mærkværdige, ubehagelige og vidunderlige oplevelser bliver
beskrevet i denne omfangsrige bog, der er opdelt i 4 dele.
Del
1: M-BJ fortæller om slægten og familien og en opvækst under
besættelsen, om
børnesprog, om barnets fascination af musikalske voksne, om hvad
kommunister kan genkendes på, om fællesskabet i FDF og om den unge
mands oplevelser på
egen hånd i England og om Høng Højskole.
Del 2: M-BJ fortæller om
teologistudiet på Københavns Universitet, om et studiejob med kortlægning af
kalkmalerier og en begyndende systematisk rubricering af det indsamlede materiale
på en af landets første datamater, om at være lærer på Emdrupborg Seminarium, om RAFs store flyopvisning efter besættelsen, om Danmarks flyvemuseum i Billund og de flytyper, han fik
skrabet sammen som museumsdirektør, om museets deroute, om glæder og sorger ved præstegerningen ved
Sct. Andreas Kirke i Gothersgade og kirken på Kommunehospitalet i København, om bevægelsen "Vandrer mod lyset", om
orgelsamlingen i Sct. Andreas Kirke – alt sammen krydret med små, humoristiske
klummer.
Del 3: M-BJ fortæller om
pensionering, et lille fristed nær Sorø, 3 års arbejde som frivillig præst (med
hustruen Marie som vigtig medhjælp) for danskere i Genève og andre storbyer i
Schweiz, forskellige prædikesteder, om foredrag for konfirmandforældrene (!) om
de forskellige reformerte bevægelser styret af
Calvin og Zwingli med beskrivelse af deres indbyrdes stridigheder og
forskelle fra Luthers og katolicismens opfattelser (Nogle af disse religiøse
ledere kan bedst betegnes som religionskrigere), om økumeniske gudstjenester, menighedsrådsmøder,
bryllupper, en mærkelig flersproget samtale, baptisterier,
udflugter til Frankrig, fascinationen af Rhoneflodens vilde strøm og en juleprædiken
i Genève 2006.
Del 4: M-BJ fortæller om H. C. Andersen og Spaniens gensidige - temmeligt kølige - forhold, om Thorkild Ranums religiøse kunst, om arbejdet igennem 4 vinterhalvår som frivillig præst for den danske kirke øst for Málaga (atter med hustruen Marie som uundværlig medhjælp), om efterårets indledende gudstjeneste under åben himmel på en tidligere tærskeplads, udlandsdanskerne, spansk kontra dansk mentalitet, vandreklubben, prædikesteder, organister, hulemalerier, Garumanlæg, skønne steder i bjergene og fascinationen af kunst og krukker.
André Palsgård, februar 2022 Klik og få bogens sider frem som pdf-filer Omslag Side 1-350
Om at skrive klummer
Et af de typiske kendetegn er, at klummeskribenterne ofte er provokerende, kommer med nye vinkler på emnet og tit har et friere sprog end avisens eller tidsskriftets øvrige skribenter har og kan fremstå studentikose i fremlæggelsen af emnet. Der er i det at skrive klummer en frihed i anvendelsen af sproget, som kan nærme sig satiren eller humoren brugt enigmatisk.Kanon Trykt i bladet "Nansensgade" maj 2004
Lomborg Trykt i bladet "Nansensgade" juni 2004
Copenhagen Pride Trykt i bladet "Nansensgade" september 2004
Gløgg Trykt i bladet "Nansensgade" december 2004
Forår Trykt i bladet "Nansensgade" Maj 2005
Tivoli Trykt i bladet "Nansensgade" juni 2005
Kyndelmisse Trykt i bladet "Nansensgade" februar 2006
Salmer Trykt i bladet "Nansensgade" juni 2006 - sidste klumme i bladet
Juleaften M-BJ 2013
"Oxholmerne" Mads-Bjørn Jørgensen, 2021
Bolsjer I Det gamle Testamente læser vi om Josef, at han
kommer i fængsel i Ægypten, fordi Potifars hustru lyver og påstår, at Josef har
krænket hende. Hun fortæller nemlig Potifar, at "Den hebraiske træl, du
kom med, kom ind og gjorde tilnærmelser til mig. Men da jeg råbte højt, efterlod han kjortlen
hos mig og flygtede ud". Da Potifar hørte sin kone fortælle, at hans træl
havde båret sig sådan ad mod hende, flammede hans vrede op. Han satte Josef i
fængsel, det sted, hvor kongens fanger sad indespærret, og så sad han der i fængslet.
Potifars hustru løj, selv om budet lyder: ”Man må ikke lyve! Dog sker det, at
livet lærer anderledes. For eksempel mener Fjodor Dostojevskij, at ”For at gøre
sandheden mere sandsynlig, bør man absolut iblande en smule løgn". Tja!
Mads-Bjørn Jørgensen
2021
Julekassen Mads-Bjørn Jørgensen, december 2021
Et vintereventyr Mads-Bjørn Jørgensen, 2022
Middagsgæsten At spise sammen er udtryk for et fællesskab, men det
kan mere end det. I Det Gamle Testamente får profeten Gideon besøg af en engel,
som han gerne vil invitere på middag, men englen siger nej tak. I stedet skal
Gideon lægge maden på en sten, og så springer englen op på stenen, og både mad
og engel forsvinder i et flammende lysglimt. Det kan godt være, at mennesker og
guddommelige væsener spiser det samme dyr, men de spiser ikke de samme dele og
de spiser heller ikke på samme måde. Gud ’spiser’ røgen fra offerdyrene, og
mennesker spiser kødet. På den måde understreger offeret i Det Gamle
Testamente, at Gud og mennesker har en relation til hinanden, men de er ikke
ligemænd. Gud sidder ved højbordet, og mennesker hører til ved børnebordet. Hjemme hos os er det sådan at...
Mads-Bjørn Jørgensen, 2022
En pakke med posten Mads-Bjørn Jørgensen 2022
Her på kroen hos hinanden Carmina Burana »Sange fra Beuren« er en omfattende
samling af middelalderlig verdslig digtning, som er opkaldt efter klosteret i
Benediktbeuren i Bayern, hvor samlingen efter mange års glemsel igen så dagens
lys i 1803.
Samlingen består af henved 320 sange, som er blevet
samlet i 1200-tallet i Kärnten eller Tyrol, og som rummer eksempler på digte,
også kaldet vagantviser, skrevet fra 1000- til 1200-tallet.på middelalderlatin og i mindre grad på middelhøjtysk og provençalsk.
I samlingen er der en hel del kærlighedsviser og nogle
digte med moralske- og samfundssatiriske tekster. Hertil finder man enkelte
drikkeviser og noget, der kan ligne sanglege. Studenter og vandrende munke og
bortløbne præster, og andre løse fugle fortalte gennem digtningen om deres liv
og færden på landevejene og på kroer og værtshuse, og hvor de nu i øvrigt
færdedes.
Den kunstneriske kvalitet er meget varieret, men det
interessant ved vagantviserne er, at det er her i vor litteraturhistorie, man begynder
at rime. Hverken de gamle romere eller grækerne kendte til at rime, sådan som
vi kender til det i dag. Det var vaganterne, der lærte os at skrive digte med
rim.
Her kommer et digt om livet på værtshuset. In Taberna
sumus quando.
Mads-Bjørn Jørgensen, maj 2022
Oxbøl I Juni måned blev Oksbøls gamle flygtningecenter åbnet som museum for sammen med den tilliggende kirkegård med sine mange fremmede navne at kunne fortælle historien om de 200.000 flygtninge, der kom til landet under krigen. Langt det største antal kom i de sidste krigsår til Danmark over Østersøen efter at være blevet drevet frem gennem de baltiske lande og de østlige dele af Tyskland af de russiske hære.
Der opholdt sig igennem årene til stadighed 35.000 flygtninge i lejren i Oksbøl, og stedet var landets største flygtningelejr. Den blev nedlagt i 1949. Meget er blevet fortalt og skrevet om de forhold og de problemer denne flygtningestrøm skabte for det danske samfund, og nu kan man på museet i Oksbøl se, hvordan Danmark på sin egen måde fik krigen at mærke.
Mit
australske bekendtskab, Catheryn, har for år tilbage sendt mig en kort
beretning, som er nedskrevet af nogle af hendes bekendte, der som
drenge var på flugt for krigen og russerne og som endte med at
tilbringe en længere årrække i Danmark. Jeg mener at denne korte
beretning stadig kan have interesse og i øvrigt taler for sig
selv.
Mads-Bjørn Jørgensen, juli 2022
Månedsbreve til familie og venner fortsat:
Kære familie og venner.
Søren Kierkegaard (1813-1855) blev begravet fra Vor Frue Kirke, og kirken var fyldt. Studenterne dannede
kreds rundt om kisten, men repræsentanter for kirken, universitetet eller litteraturen var der ikke mange tilstede af.
Stiftsprovsten E. C. Tryde forestod
den kirkelige handling, og efter højtideligheden blev kisten ført til Assistens Kirkegård fulgt af en stor skare.
Efter jordpåkastelsen trådte lægen Henrik Lund frem. Han var Søren
Kierkegaards nevø og ønskede at holde tale, hvilket Stiftprovst Tryde dog
forgæves forsøgte at forhindre ham i. Af Lunds tale fremgik, at hans morbror havde været kirkens store
modstander, og at man med den kirkelige begravelse havde bemægtiget sig ham
efter døden. Henrik Lund følte, at kirken, som Kierkegaard i den grad havde
taget afstand fra og gjort til grin, nu valgte at tage ham til sig og dermed
ikke udviste nødvendig respekt. Efter nevøens mening var morbroren netop imod
den "officielle kristendoms" gudsdyrkelse.
Stiftsprovst Tryde forlangte en undskyldning fra H. Lund, som han fik.
Herudover fik han ham idømt en bøde på 100 rigsdaler.
Søren Kierkegaard undlod bevidst at lade sine
ansigtstræk forevige; hans udseende, mente han, ville blot distrahere
eftertidens læsning af forfatterskabet.
I en periode mod slutningen af sit liv
blev han uden at vide det dagligt iagttaget på sin spadseretur i Københavns
gader af den unge grafiker H. P. Hansen. Fra sit vindue i en høj stue eller
mezzaninetage tegnede H. P. Hansen ham fra en let skrå vinkel. Kierkegaard er
sommerligt klædt med bredskygget hat og uden overfrakke.
Blyantstegningen er
udført enten i 1853 eller i 1855, der var den 42-årige filosofs sidste sommer.
Det formentlig vellignende portræt, der var i privateje indtil 1984, findes på
Frederiksborgmuseet.
Ectio prima in quotidianis Latinis pro Septentrionariis grata est, ut postea
Romae et Lazio habitandi permittat.
Sede et tace!
Servus Mons venit postea cum
vino et gaudet.
Plures locutiones hodie discemus quae adhiberi possunt in adiunctis in quibus auctoritas
tua agere debet;
Oversættelse:
Kære venner og familie
Rom: August 1080
Velkommen til første lektion i hverdagslatin for nordboere med henblik på
senere erhvervelse af opholdstilladelse i Rom og Latium.
Sæt jer ned og ti stille!
Slaven Mons kommer senere med vin og dadler.
I dag vil vi lære en række udtryk, som kan komme i anvendelse i situationer,
hvor man skal optræde som en autoritet.
Pinkve
homo: ”Fedt mand”. fed, homo, agnus, laridum; som sb.: pingue -is, n. = fedt.
Accipere ut pileus aptet ”Få så hatten passer”; pīl(l)eus - en romersk hat, rund filthue; accĭpio -cēpi, -ceptum, 3. [verbum: capio] - at
få, får, i ond betydning; apto 1. [aptus] passer til.
”Nugae farcimis”: Pølsesnak.
”in piscem ibat”: At gå i fisk.
”Lutulente bene” Skide godt og det endnu
mindre høviske udtryk:
”Mihi in anum curre”: Rend mig i røven
(blandt finere folk: numsen)
Mads-Bjørn Jørgensen, september 2022
Laban
Kære
venner og familie.
I første
Mosebog hører vi om skabelsen, Adam og Eva og Paradisets Have og slangen og
syndefaldet. Og vi møder Abraham og Kain og Abel og Noahs ark og hører om
Babelstårnet, behøver jeg at nævne mere?
Godt, så
lad os gå til Anden Mosebog med historien om drengen, der driver afsted på
Nilen og bliver plejebarn hos prinsessen, men som sætter sig op imod Farao og
plager ham, så Moses til sidst får lov at føre israliterne over det Røde hav,
og selv går op på bjerget og får tavlerne og moseloven og fortsætter
ørkenvandringen og til sidst kommer ind i det forjættede land, ja det vil sige,
det er Josua der fører Israliterne ind i Kanaens land – bibelhistorie, ja
bibelhistorie et formidabelt fortælleværk.
Og videre,
i Anden Mosebog møder vi Jacob, der snyder sin storebror Esau og får deres
fars, Isaks, velsignelse ved at klæde sig ud, som var han lodden som sin bror
Esau, hvis navn betyder lodden - han der som tvilling kom først til verden,
fulgt af Jakob, der holdt fast i sin brors hæl, hvoraf det hebraiske navn.
Yaacov/Jakob betyder "Hæl-holder".
Og tro mig, historien fortæller videre, at det
er deres mor Rebekka, der snyder både den ene og den anden - en frygtelig
historie – og Gud holder med hende. Jamen hvad skal man sige – de kunne, de
gamle!
Og Jakob
møder Rakel ved brønden, og yndig ser hun ud, og Jakob kan ikke lade være, han
må kysse hende, og han køber hende af hendes far Laban, der er hans morbror,
for syv års arbejde. Læs selv videre, hvad der hændte i denne slægtshistorie,
inden den kommer som TV-drama med dem, du ved godt, i hovedrollerne.
Mads-Bjørn Jørgensen, oktober 2022. Teksten har i en kortere form været trykt i bladet "Nansensgade" juli 2005.
Jesu barndom - Et apokryft skrift tillagt apostlen Thomas
Kære venner og familie.
I Det Nye Testamentes fire evangelier Mattæus,
Markus, Lukas og Johannes er der ikke meget at hente vedrørende Jesu’ liv fra
fødslen, til han fremstilles i templet som 12-årig.
Der opstod imidlertid over tid en række fortællinger,
der omhandlede tænkte begivenheder i Jesu barndom, og som blev beskrevet i
nogle apokryfe skrifter.
Omkring år 180 citerer biskop Irenæus (125-200?) af
Lyon således fra nogle skrifter, der omhandler Jesu barndom, og som påstås at
være skrevet af apostlen Thomas.
Irenæus afviste disse tekster og fastholdt, at kun de
fire kanoniske evangelier kunne betragtes som autentiske. Beskrivelserne i
Thomas’ barndomsevangelium levede imidlertid videre, selv om teksterne blev
erklæret kætterske af andre kirkelige personer som for eksempel Eusebius af
Cæsarea. Skriftet, der har gnostiske træk,
blev en inspirationskilde til Selma Lagerlöfs Kristuslegender (1904).
Foruden at beskrive episoder fra Jesu barndom
indeholdt teksterne tillige en beskrivelse af Jomfru Marias liv, og i takt med
den stigende mariadyrkelse fik hun en stadig mere central placering i
historien.
Bogtrykkeren Gotfred af Ghemen udgav i 1508 en dansk
udgave, der betragtes som en af de første danske folkebøger. Heri skildres
Jesus som en dreng, der både kan udføre mirakler, men også som en person, der
straffer sine fjender hårdt. Denne udgave er skæmmet af, at der ikke er megen
tegnsætning, så man kan løbende komme i tvivl om, hvor sætninger begynder og
hvor de slutter. Ved reformationens indførelse i 1536 blev bogen forbudt, og
der gik omkring 200 år, før den igen blev tilladt. Senere blev den genoptrykt i
forskellige udgaver. Jeg har brugt et slags arkaisk sprog i gengivelsen af det
gamle danske.
Mads-Bjørn Jørgensen, december 2022
En qlumme om prædiken
Kære venner og familie.
Det blev engang fortalt - uden
malice - at en professor emeritus, navnet glemmer vi, blev inviteret til at
aflægge besøg hos en ung præst, der som student igennem en årrække havde siddet
professorens lærestol nær, og som slutteligen efter flere års studeringer havde
erhvervet sig en kandidatgrad. Denne ”gamle” student, der var kommet i godt
embede, ville nu glæde sin gamle professor med et weekendophold på landet.
Det blev bestemt, at besøget
skulle finde sted den søndag, som hedder 1.
søndag i trinitatis, og efter megen snak om gamle dage blev det, inden
telefonen blev lagt på, bestemt, at professoren skulle hentes ved toget lørdag
kl. 10 og skulle blive weekenden over til aftentoget søndag.
I løbet af lørdagen blev det
efter en del overtalelse fra præstens side og efter - sandt at sige -
halvhjertede vægringer fra professorens side bestemt, at denne - stærkt smigret
- skulle overtage søndagens
gudstjeneste.
Et problem stod dog tilbage, før
beslutningen kunne føres ud i livet. Professoren havde hverken medtaget kjole
eller krave, og selv om man var enige om, at det kunne gå an at bestige
prædikestolen i civil, så mente professoren, at
uddelingen af nådemidlerne, brødet og vinen, måtte kræve ornat. Nu var det så heldigt, at de
sagen omhandlede personer af skikkelse og tyngde var meget lig hinanden, så
præsten fik straks den lyse ide, at professoren kunne låne den nu ledige
præstekjole, som hang rede i skabet på præstens studereværelse.
Dagen oprandt, og efter en aftens
arbejde med teksten til 1. søndag i trinitatis, gik de to gejstlige over den
grusbelagte gårdsplads og fortsatte med en del nik og hilsner her og der videre
ind i kirkens præsteværelset, hvor messetøjet hang klar på bøjle. Præsten fortsatte ind
i kirken og tog plads blandt menigheden, som i et beskedent antal havde
placeret sig på deres vante pladser, og som usikkert under småsnakken samt med
en vågnende interesse for, hvad der nu skulle ske, kunne iagttage,
at præsten jo sad deroppe på den første bænk. I sakristiet havde graveren
imidlertid hjulpet professoren med kjolen og kraven og derefter diskret trukket
sig tilbage for at give plads for en stille bøn.
Tilfældigt og i distraktion
mærkede professoren i præstekjolens højre lomme et stykke sammenfoldet papir,
som han uvilkårligt og uden bagtanke forsigtigt trak op af præstekjolens lomme.
Efter at have foldet det ud og glattet lidt på det, placerede han det på det
lille bord ved siden af lampen og de forskellige andre sager, hvorefter han med
brillerne på deres rette plads læste, hvad der stod på den lille seddel:
Lidt om Guds kærlighed og
Kristi ord på korset - ellers som sædvanligt.
Mads-Bjørn Jørgensen, januar 2023
Jeppe Aakjær (1866-1930) var født og voksede op på en fattig
gård i landsbyen Aakjær syd for Skive. Han måtte tidligt ud at tjene, men han
klarede sig godt i skolen og kom siden på højskole og tog i 1886
præliminæreksamen fra Blaagaard Seminarium i København. På seminariet var Jeppe
Aakjær en ivrig debattør, som deltog i flere demonstrationer rettet mod
Estrups styre. Efter at være vendt hjem fra hovedstaden som socialdemokrat,
fortsatte han med sit politiske arbejde. Men Salling var ikke det tolerante København,
og snart blev det for meget, og Jeppe Aakjær blev anklaget for revolutionær
virksomhed og stillet for retten i Viborg og dømt til at tilbringe sytten dage
i fængsel.
I 1893 giftede Aakjær sig med forfatteren Marie Bregendahl
(1867-1940). De bosatte sig i København, men ægteskabet var ikke lykkeligt, og
efter syv års samliv gik de hver til sit. Aakjær var i mellemtiden blevet
student og cand.phil., og nogle år efter skilsmissen vendte han tilbage til
Salling. Her giftede han sig med billedhuggeren Nanna Krog (1874-1962) og blev
medejer af gården Jenle, hvor han boede til sin død i 1930.
På Jenle på halvøen Salling nord for Skive arrangerede
Aakjær en årlig folkefest, der samlede flere tusinde mennesker. Fremtrædende
repræsentanter for politik og kultur mødte frem, og tilslutningen kan ses som
et udtryk for den store folkelige yndest, digteren Jeppe Aakjær opnåede i sit
liv. Sammen med forfattere som Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø og
Johan Skjoldborg fik Jeppe Aakjær et folkeligt gennembrud. Blandt hans kendte
sange hentet i samlingen ”Rugens sange” fra 1916, finder vi ”Ole sad på en
knold og sang”, ”Hvem sider der bag skærmen”, Spurven sidder stum bag kvist”,
”Stille hjerte, sol går ned”, ”Nu er dagen fuld af sang”, og blandt disse
folkekære sange møder vi Kjørmes–Knud, den strenge vinter, i sangen om
sneflokkene, der kommer vrimlende”.
Jeppe Aakjær skrev i 1904 romanen "Vredens Børn", der satte
sindene i kog over hele Danmark. Mange kritiserede Aakjær, men mange andre fik
øje på de elendige forhold, tyendet levede under, og I 1907 nedsatte man en
tyendekommission med bl.a. journalisten Peter Sabroe, der skulle se på
forholdene. Kommissionens arbejde betød, at Tyendeloven blev ophævet i 1921.
Mads-Bjørn Jørgensen, februar 2023
Krigens børn
Kære
Venner og familie.
Lidt om krigens børn. Min
sidekammerat i anden klasse hed Penti, og han huskede stadig den finske
vinterkrig. Han lærte mig at sige KIITOS. Det betyder: Tak.
Mads-Bjørn
Jørgensen, marts 2023
Blæst
Kære
venner og familie.
Lidt om vejr og vind og lidt om ODYSSEUS.
Mads-Bjørn Jørgensen, juni 2023
Suffolk får
Kære venner og familie. Ole sad på en knold og
sang / Tralalalala / Tralalalala. Får og beder omkring ham sprang / Tralalalala
/ Tralala
Mads-Bjørn Jørgensen, juni/juli 2023
Vi skal flytte
Kære venner og familie. Man spidser pennen og gør sig sine tanker om, hvordan det
skal gribes an. Opgaven føler vi overvældende, selv om vi har prøvet det
før, men altså:
Mads-Bjørn Jørgensen, oktober
2023