Retur til Orgelsamlingen
Generelt om de historiske landsbykirkeorgler i orgelsamlingen i Sct. Andreas Kirke
Sct. Andreas Kirke
Sct. Andreas Kirke i København ligger på hjørnet af Gothersgade og Nørre
Farimagsgade - ved siden af Kommunehospitalet og over for Botanisk Have. Kirken er bygget
i 1901. Kirkerummets hovedskib er i bred forbindelse med et sideskib ud imod
Gothersgade. Det tilhørende sidepulpitur er med 3 store rundbuer forbundet til
kirkerummet. Der er dårlig oversigt fra sidepulpituret til kirkeskibet. Derfor anvendes
sidepulpituret ikke ved kirkelige handlinger.
Orgelsamlingen
Orglerne er små landsbykirkeorgler fra slutningen af 1800-tallet og
begyndelsen af 1900-tallet. Orglerne er havnet hos mig i forbindelse med mine forsøg på
at redde kasserede orgler til genbrug for interesserede - såvel privatpersoner som
institutioner. Denne orgelformidlingscentral blev kaldt Veteranorgel-klubben. Desværre
har interessen for orgler uden pedal været minimal. Jeg har ledt med lys og lygte efter
et passende sted at opstille små historiske, spilbare landsbykirkeorgler. Et samarbejde
med pastor Mads-Bjørn Jørgensen, organist Hans Thomas Eriksen og velvilje fra
menighedsrådet under formand Marianne Møllers ledelse gjorde det muligt for mig at
påbegynde opstillingen af det første orgel i efteråret 1998.
Luftforsyning i orglerne
Alle orglerne er bygget i tiden før elektricitet var blevet almindeligt udbredt. De har
derfor oprindeligt været udstyret med pumpeanordninger, som organisten eller en hjælper
(en kalkant = en bælgetrækker eller -træder) kunne betjene. Det kunne f.eks. være en
pumpepedal, en bælgetrækkerstang eller trædeskamler, som de kendes fra et harmonium.
Senere hen er orglerne på mere eller mindre fiks måde blevet forsynet med orgelblæser,
hvorved den oprindelige pumpeanordning er gået tabt i nogle af orglerne.
Besparelser i orglerne
I mange småorgler fra slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet er der
sparet på forskellig måde:
De største piber i en 16 fods stemme kan helt mangle (Ølandorglet og Indslevorglet).
De største piber i et åbent register kan være dækkede for at spare materiale på
piberne og højde på orgelhuset. Dækkede piber er nemlig ca. halvt så lange som
tilsvarende åbne piber (Venøorglet, Badskærorglet, Ølandorglet, Krummeruporglet, Indslevorglet
, Børglumorglet og Allingorglet).
De største piber kan være fælles for to 8 fods registre, f.eks. kan Principal 8' og
Gedakt 8' deles om de 12 største piber (C-H) (Badsskærorglet, Ølandorglet,
Krummeruporglet og Indslevorglet og Allingorglet).
Nogle orgler har pibebesparende systemer, hvor 2 registre med hver 54 ventiler kan deles
om 66 piber. De kombinerede registre har forskellig fodhøjde, enten 16' og 8' eller 8' og
4'. Det dybe register spiller på pibe 1-54, mens det høje register spiller på pibe
13-66. Systemet findes kun i orgler med keglelade og er typisk for importerede orgler
bygget af Gebrüder Rieger i kejserriget Østrig (Børglumorglet).
Der kan spares ved at bygge nogle af de største metalpiber af zink i stedet
for tin/bly legering. (Venøorglet og Ølandorglet).
Der kan spares ved at sætte stumme pibeattrapper af metal eller træ i
facaden (Venøorglet, Krummeruporglet, Indslevorglet og Allingorglet. Ølandorglet og Børglumorglet har såvel
stumme som klingende piber i facaden).
Restaureringsmål
Mine principper ved restaureringer har været at bevare mest muligt af det originale,
også selvom det øger risikoen for funktionsfejl.
Nyere tilbygninger, der forringer et orgel, er fjernet med hård hånd - det
gælder f. eks. oktavkoblinger og sveller.
Larmende blæsere i store kasser er erstattet af mindre og mindre
støjende blæsere, der om muligt anbringes inde i orglerne.
Orgler med bevaret pumpeanordning skal kunne pumpes på gammeldags manér,
selvom de er udstyret med blæser.
Orglerne blev almindeligvis leveret umalede, bejdsede eller lakerede. Først
efter opstilling i kirken blev de malet. En populær bemaling var egetræsådring eller
(sjældnere) mahogniådring, så orglet fremstår som et dyrt møbel, skønt det er bygget
i fyrretræ. Allingorglet har beholdt sin senere bemaling. I et enkelt tilfælde (Indslevorglet) har jeg fremdraget den originale
maling. De øvrige orgler er malet op efter egne ideer, der har til hensigt at fremhæve
orgelhusets arkitektur. Jeg har ladet små felter med tidligere bemaling stå til
historisk dokumentation.
André Palsgård 2000-2022
Retur til Orgelsamlingen