Retur til Egne værker
Tegninger, malerier, collager, mobiler og skulpturer.


Mine værker anføres neden for i kronologisk rækkefølge. 

Oversigt:
Abstrakt figurkomposition. 1957
Badedag. 1958
Tedrikker. 1958

Småbørn. 1959
Motorcyklister. 1959
Animus niger. 1959
Aurora eller "Hun blev så rød som det dryppende blod". 1959
Figurkomposition med buket. 1959
Malkepige. 1959
Toilette. 1960
Papegøje. 1960
Vaskedag. 1960
Arbejder.1960
Jehovas vidne. 1960
Frieri i togkupé. 1960
Fugl med afkom. 1960
From kvinde. 1960
Naturens ansigter. 1962
Slusen ved Frederiksdal. 1963
Evakueret køkken. 1964  
Collage med skævt skab "Lossepladsen". 1965
Collage med olielampe. 1965
Dans. 1965.
Såret militærperson af træ til at lege med. 1965
To om en rulleskøjte, rullende jernbanepersonel, forsvarets nyeste. 1965
Fabeldyr med slikpind og rose. 1965
Fabeldyr med pibe og briller. 1965
Fisker, grise og sporvogne. 1966
Pneumatik & tyggegummi - hvad beskæftiger vore tanker sig med? 1967
Sus med flag. 1967
Studerende ung kvinde. 1968
Det er ikke Sus. 1968
Kvinde på piedestal. 1969
Orphan. 1969
Den hellige jomfru & barnet i Søndermarken. 1969
Ung kvinde med rød taske. 1969
Flygtende ung kvinde. 1970
Bugtaleren og hans dukker. 1970
Blind mand med førerhund. 1970
Mobile. 1971
Illusion. 1971
Munken går i enge? 1971
Onde hensigter? 1971
Damer og en herre. 1971
Kvinder og bolde. 1971
Strikkende kvinder med kaffe og kage. 1971
Gadebillede med hotel. 1972
Agnete og Carlos i Spanien. 1975
Bemalet skab med legende børn. 1978
Nygift par ved det selvspillende. 1979
Guldfiskedammen, 2019
Orgellysthuset, 2020
Konfirmation og dåb 2021


Abstrakt figurkomposition. 1957
Oliekridt på papir.

Badedag. 1958.
Olie på lærred monteret på træklods. Højde: 32 cm. Bredde: 6.5 cm.

 

Tedrikker. 1958.
Olie på lærred monteret på træklods. Højde: 22 cm. Bredde: 11 cm. 


Småbørn. 1959
Tusch og oliekridt på papir.

Motorcyklister. 1959.
Tusch på papir. Kunstnerens ejendom.

Animus niger. 1959-
Tusch på papir.


Aurora eller "Hun blev så rød som det dryppende blod". 1959
Vandfarve på papir.  

Figurkomposition med buket.
Tusch på papir. 

Malkepige. 1959
Tusch på papir.

Toilette. 1960.
Lakfarve på papir. 



Papegøje. 1960
Lakfarve på papir. 

Vaskedag. 1960
Lakfarve på papir.  

Arbejder. 1960.
Tusch på papir.  

Jehovas vidne. 1960.
Vandfarve på papir.
Frieri i togkupé. 1960.
Tusch på papir.

Fugl med afkom. 1960.
Tuschtegning farvelagt med vandfarve på papir. 

 

From kvinde. 1960.

Oliekridt på papir.



Naturens ansigter. 1962
Olie på lærred. 44 cm x 58 cm. Kunstnerens ejendom.


Slusen ved Frederiksdal. 1963
Olie på krydsfinér. 62 cm x 75 cm. Kunstnerens ejendom. 


Evakueret køkken. 1964. 

Collage
af forgyldt træ, irret ske, rustent hegn og askeskuffe. 
Dybde 20 cm. Højde 21 cm. Bredde 24 cm. I privat eje.

Dans. 1965.
Tusch på papir. 

Såret militærperson af træ til at lege med. 1965.
Tuschtegning. 


To om en rulleskøjte, rullende jernbanepersonel, forsvarets nyeste. 1965
Tusch på papir. 


Fabeldyr med slikpind og rose. 1965.
Tusch på papir.  

Fabeldyr med pibe og briller. 1965.
Tusch på papir. 


Fisker, grise og sporvogne. 1966.
Tuschtegning på papir.

   

Collage med skævt skab "Lossepladsen". 1965.
Collage med indlagt lys. Bredde ca. 80 cm, Højde 200 cm, dybde 40 cm. I privat eje - formentlig skrottet for 2. gang.

 
   
Collage med olielampe. 1966
Collage. Ca. 60 cm x 80 cm x 30 cm. Collagen var bygget af letforgængelige materialer. Den holdt ca. 20 år og blev derefter hugget op.


Lampeskærm bygget af pibetobaksdåser af mærket "Solent". 1966.
Nye dåser ses på reolen. Forlængst kasseret.


Pneumatik & tyggegummi - hvad beskæftiger vore tanker sig med? 1967
Oliefarve på masonit. 62 cm x 88 cm. Kunstnerens ejendom.


Sus med flag. 1967
Oliefarve på masonit. 61 cm x 122 cm. Kunstnerens ejendom.



Studerende ung kvinde. 1968
Oliefarve på krydsfinér. 43 cm x 76 cm. Kunstnerens ejendom. 

Den unge studine læser i en lærebog. Teksten i opslaget er som følger:
"KAP. 9.
Individet og samfundsstrukturen.
    Velfærdet er alle menneskers ret til at arbejde.
    Vi vil i dette kapitel betragte de enkelte samfundsgruppers erhvervsmæssige placering, idet de gennemgås efter alder og køn.
1. UNGE PIGER.
     Disse bør - om de er nok så unge og nok så pigelige (såvel af udseende som tankegang) - indgå som en integreret del af det arbejdende samfund. De bør uddanne sig på lige fod med unge mænd og folkepensionister,
100.
    Og når naturen kalder, bør de lægge bånd på sig og tænke på fremtiden ved at tilegne sig endnu 100 sider faglitterært stof.
    Unge pige......ikke.....kvinder i modern.....socialpsykologi......forstand.
    De er tænkebokse....tankebeholdere, der kun.....adskiller sig fra unge mæ....ved ubetydelige anatomi....og psykofysiske forskelle." 




 
Det er ikke Sus. 1968.
Oliefarve på krydsfinér. 79 cm x 79 cm. Kunstnerens ejendom. 


Kvinde på piedestal. 1969.
Oliefarve på krydsfinér. 43 cm x 111 cm. Kunstnerens ejendom.

   
Orphan. 1969.
Gipsbuste på skæv piedestal af sortmalet træ. 32 cm høj.
Kunstnerens ejendom.



Den hellige jomfru & barnet i Søndermarken. 1969.
Oliefarve på køkkenbordsdør af træ. Højde: 65 cm. Bredde: 50.5 cm. Kunstnerens ejendom.


Ung pige med rød taske. 1969.
Oliefarve på masonit. 122 cm x  152 cm. Kunstnerens ejendom.  


Flygtende ung kvinde. 1970.
Oliefarve på masonit. Højde: 121 cm. Bredde: 76 cm. I kunstnerens eje.


Bugtaleren og hans dukker. 1970.
Olie på masonit. 122 cm x 202 cm. Kunstnerens ejendom.

Maleriet er afbildet i den kendte lærebog i bugtaling, som kunstnerens broder, den kendte bugtaler Preben Palsgård, udgav i 1985. Bogens titel er: "Du bevæger læberne, Preben".

Preben skriver følgende om maleriet: "Der findes tilsyneladende mange forskellige opfattelser af bugtaling. Her har forfatterens bror, læge André Palsgård, givet sin personlige medicinske/kunstneriske opfattelse af bugtaleren og hans dukker. I forgrunden til højre ses bugtaleren i stribet jakke. Hovedet mangler, så man kan se stemmelæberne og luftrøret. Til venstre bugtalerens dukker, og i midten til højre ses ifølge kunstnerens udsagn en side fra en lærebog som viser to bugtalere under mundaflæsning. Den kunstneriske frihed er mangfoldig! Billedet er efter sigende inspireret af broderens evindelige "bugsnak"".

Broder Preben har tilsyneladende ikke bemærket, at bugtalerens hoved ses i midten af billedet. Måske genkendte han ikke sit eget fysiognomi, fordi jeg af kunstneriske grunde havde erstattet hans askeblonde hår med en sort Beatlesfrisure.

Inspirationstrængende kan læse om selvkørende lænestole, talende ølflasker, fartelefanter og andre ekstreme påfund på hans hjemmeside www.niche.dk. 


Blind mand med førerhund. 1970.
Oliefarve på masonit. Højde: 121 cm. Bredde: 76 cm. I privat eje.



Mobile. 1971.
Højde 34 cmj. Bredde 95 cm. Dybde 18 cm. Bygget af bemalet listetræ. En elektromotor bagtil foroven i venstre side driver den roterende skive, der løfter bordtennisbolde op til slidsken, hvorfra de ruller nedad, men standses i buret til højre foroven. Med jævne mellemrum åbnes porten, så en bold kan slippe ud. Bolden passerer på sin videre færd igennem en kort tunnel, der vugger. En billygte lyser i takt. Ved boldens ankomst til svinghjulet, kimer en klokke. 



Illusion. 1971
Tusch på papir.


Munken går i enge? 1971.
Tusch på papir.


Onde hensigter? 1971.
Tuschpen på papir.

Damer og herre (?)  1971.
Tuschpen på papir.


Kvinder og bolde. 1971.
Oliefarve på masonit. 122 cm x 152 cm. Kunstnerens ejendom.  

 
 
Strikkende kvinder med kaffe og kage. 1971.
Oliefarve på masonit. 122 cm x 182 cm. Kunstnerens ejendom. 


Gadebillede med hotel. 1972.
Olie på masonit. 91 cm x 122 cm. Kunstnerens ejendom. 

- Foto mangler -
Agnete og Carlos i Spanien. 1975.

Oliefarve på lærred. Højde:? Bredde:? I privat eje.

 


   
Bemalet skab med legende børn. 1978.
Oliefarve på fyrretræsskab. Højde: 172 cm. Bredde: 71 cm. Dybde: 40 cm. Kunstnerens ejendom.

 
 
Nygift par ved det selvspillende. 1979.
Oliefarve på lærred. ? cm x ? cm. Brudeparrets ejendom. 

    

Guldfiskedammen, 2019.
Oliefarve på lærred. Højde: 100 cm. Bredde: 100 cm. I kunstnerens eje.



Orgellysthuset. 2020
Oliefarve på lærred. Højde: 100 cm. Bredde: 80 cm. I kunstnerens eje.

Gjørding Kirke fik i 1901 et lille kirkeorgel importeret fra Gebrüder Rieger i kejserriget Østrig-Ungarn.
Arrild Kirke overtog det i 1941. Det blev nedtaget i 1981. Jeg overtog orgelhus og nogle få facadepiber i 1994.
I 1915 byggede jeg et orgellysthus med plads til 4 personer.
Trekanten stammer fra et andet lille landsbykirkeorgel - 
Hjerm v. Kirkes orgel 1903-1979.
Orgelbygger Emil Nielsen satte trekanten på toppen af orglet i 1938 i forbindelse med andre ombygninger.
Læs evt. "Hybridorglet Gjørding/Arrild-Stjær".


Konfirmation og dåb 1961. 2021.
Oliefarve på lærred. Højde: 100 cm. Bredde: 80 cm. I kunstnerens eje.

André Palsgård,  2001-2022
Retur til Egne værker